Державна реєстрація адвокатського бюро – справа не складана.

Спробую описати цей процес.

Перший етап – подання документів на державну  реєстрацію.

До державного реєстратора необхідно подати наступні документи:

  1. Реєстраційну картку форми №1
  2. Примірник рішення про створення бюро (оригінал або ксерокопія).
  3. Два примірники статуту Бюро (Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» не містить вимоги щодо обов’язкового нотаріального посвідчення підписів засновників на установчих документах. Однак у випадку відсутності нотаріального посвідчення підпису засновника в статуті в подальшому можуть виникнути проблеми з нотаріальним засвідченням копії такого статуту. Тому в даному випадку, гадаю, не варто економити на послугах нотаріуса і все ж таки посвідчити свій підпис у статуті).

Реєстраційний збір за реєстрацію новоствореної юридичної особи не стягується.

Після проведення державної реєстрації державний реєстратор має видати на руки (або надіслати поштою, якщо відповідний пункт відмітити в реєстраційній картці) один примірник статуту, а також виписку з державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, яка містить інформацію в тому числі і про основний вид діяльності, дату та номер взяття на облік в органах державної фіскальної служби як платника податків та зборів, клас професійного ризику платника єдиного соціального внеску, дату взяття на облік органами статистики. Таким чином окремо звертатись до вказаних державних органів для постановки на облік не потрібно.

Щодо строків державної реєстрації, то відповідно до останніх змін до вказаного Закону державний реєстратор видає виписку з реєстру не пізніше одного дня після надходження реєстратору інформації про взяття на облік юридичної особи в органах ДФС, статистики. Тому все буде залежати від оперативності обміну інформацією між цими установами.

Основні види економічної діяльності (які будуть внесенні до Реєстру) для бюро можна обрати наступні:

69.10 Діяльність у сфері права

69.20 Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування

70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування

Розширене тлумачення даних КВЕДів можна знайти за наведеними нижче лінками:

http://kved.ukrstat.gov.ua/KVED2010/70/KVED10_70_22.html

http://kved.ukrstat.gov.ua/KVED2010/69/KVED10_69_20.html

http://kved.ukrstat.gov.ua/KVED2010/69/KVED10_69_10.html

Другий етап – отримання печатки та штампів

На цьому етапі труднощів не має бути. Необхідність отримання дозволу на виготовлення печатки та затвердження ескізу печатки і штампів в дозвільній системі МВС відпала досить давно. Тому питання стоїть лише в дизайні печатки та в типі оснащення.

Третій етап – відкриття поточних рахунків у банках.

Рахунків має бути відкрито мінімум два: поточний рахунок, а також рахунок для отримання коштів із фондів соціального страхування.

Для цього спочатку обираємо банк, потім ідемо до нотаріуса аби посвідчити справжність підпису керівника та бухгалтера (за наявності), а також справжність відбитку печатки Бюро. Для цього використовується спеціальна форма картки, яку вам необхідно буде заповнити самостійно, попередньо уточнивши вид рахунку, назву банку, його місцезнаходження (навіть якщо відкриваєте рахунок в одній із філій банку, у картці зі зразками підписів, як правило, вказується найменування і адреса «головного банку», або як варіант його регіонального (обласного) відділення, філії тощо).

Для посвідчення підпису керівника та відбитку печатки у нотаріуса може знадобитись  Витяг з Єдиного державного реєстру  юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, який можна отримати у будь-якого державного реєстратора, не залежно від місця реєстрації бюро, або навіть онлайн на сайті http://usr.minjust.gov.ua

Витяг може також знадобитися в подальшій діяльності бюро. так як цей документ містить більше інформації про юридичну особу, ніж виписка з реєстру. У витягу, зокрема, може вказуватись інформація про всі види економічної діяльності бюро (відповідно відпадає потреба звертатись до органів статистики з довідкою з ЄДРПОУ), розмір статутного капіталу, склад учасників тощо.

Четвертий етап – обрання системи оподаткування

За замовчуванням, так би мовити, всі новостворені юридичні особи беруться на облік як платники податків та зборів на загальних підставах (так звана загальна система оподаткування).

Для обрання спрощеної системи оподаткування слід подати заяву за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 20.12.2011 № 1675.

Відповідно до абзацу другого підпункту 298.1.2 пункту 298.1.2 статті 298 Податкового кодексу України зареєстровані в установленому законом порядку суб’єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для третьої групи, яка не передбачає сплату податку на додану вартість, вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації.

З урахуванням діючої редакції статті 291 Податкового кодексу України адвокатське бюро може бути платником єдиного податку третьої групи. Ставка податку для третьої групи становить 4%  від доходу – у разі включення податку на додану вартість до складу єдиного податку, або 2% – у разі сплати ПДВ на загальних підставах.

Реєстрація платником єдиного податку здійснюється шляхом включення юридичної особи в Реєстр платників єдиного податку, а заявнику видається з реєстру, який є дійсним до моменту змін в реєстраційних даних платника податку (наприклад, зміни КВЕД, місцезнаходження, назви тощо). Свідоцтво платника єдиного податку (як було до 2014 року) – не видається.

Звітний період для платників єдиного податку третьої групи – календарний квартал.

Строк подачі звітності – протягом 40 календарних днів після закінчення звітного кварталу.

Строк сплати єдиного податку – протягом 50 календарних днів після закінчення звітного кварталу.

Сплату єдиного податку можна також проводити авансом, наприклад, після кожного надходження коштів на розрахунковий рахунок бюро або касу.

Нижче викладаю зразки документів, які можуть стати в нагоді, якщо ви вирішили створити власне адвокатське бюро.

Буду вдячний за конструктивну критику статті, а також викладених зразків документів.

Документи:
Зразок статуту адвокатського бюро

45 Responses to Реєстрація адвокатського бюро

  1. Константин пише:

    Спасибо за статью и информацию!)Все очень доступно!!!Отдельное спасибо за образцы статута и заяв)

    Відповіcти
  2. Даниил пише:

    Большое спасибо за такую познавательную статью, а также отдельное спасибо за примеры вложенных документов. Видно что Вы очень внимательны ко всем тонкостям своего дела. Успехов Вам в работе.

    Відповіcти
  3. Анна пише:

    подскажите а адвокатское объединение может быть с статусом не прибыльным и обязателен уставной капитал, в случаи, если только должно иметь прибыльный статус?

    Відповіcти
    • Роман Ганенко пише:

      Статус прибуткового чи неприбуткового АО можна прописати в статуті. Якщо правильно оформити договір з клієнтом, можна навіть гонорар за таким договором підвести під дохід від статутної діяльності і, відповідно вивести такий дохід з-під оподаткування податком на прибуток. Але далі як? Як дохід АО буде розподілений між його засновниками, якщо на це є пряма заборона закону? Навіть у випадку ліквідації майно та кошти неприбуткової організації не підлягають розподілу між його засновниками. Виводити дохід з неприбуткового АО через зарплату невигідно. В результаті ви будете змушені шукати якогось ФОПа, аби перевести кошти АО в готівку. Однак затрати в даному випадку будуть на рівні 15-20% від суми. Чи не простіше створити “прибуткове” АО зі статутним капіталом, визначеними частками учасників. АО ставите на спрощену систему оподаткування (єдиний податок за ставкою 5%). Дохід виплачуєте у формі дивідендів, з яких утримується 5% ПДФО. В результаті від суми отриманого АО доходу засновники “втрачають” лише 10%. При цьому все офіційно і легально, в межах чинного законодавства.

      Відповіcти
      • Я (як і податкова) не згоден з Вами Роман щодо того, що при виплаті дивідендів утримується 5 % ПДФО якщо адвокатське бюро на спрощеній системі оподаткування.
        Так як насправді утримується 18 % ПДФО + 1,5 % військового збору (а 5 % це для юридичних осіб на загальній системі оподаткування).
        Лист ГУ ДФС у м. Києві від 14.04.2016 № 8928/10/26-15-12-05-11 – дивіденди, нараховані у 2016 році, оподатковуються за ставками, визначеними підпунктами 167.5.1 та 167.5.2 п. 167.5 ст. 167 ПКУ, тобто 5 або 18 відсотків, залежно від того, чи є податковий агент платником податку на прибуток підприємств.

        Відповіcти
        • Роман Ганенко пише:

          Прошу звернути увагу на дату попереднього коментаря. Станом на 11.12.2013р. моя відповідь була правильною. Актуальна інформація щодо оподаткування доходу у вигляді дивідендів наведено в іншому пості на цьому блозі: http://advokat-ganenko.com.ua/?p=965

          Відповіcти
  4. Тетяна К. пише:

    Велике дякую за змістовну статтю. Дуже сумлінно і ретельно виконана. Приємно, що Ви ділитесь досвідом з колегами. Дякую, успіхів і натхнення.

    Відповіcти
  5. Dvb пише:

    Скажіть будьласка, як оподатковується дохід АБ, якщо у ньому працює лише адвокат-засновник, який отримує дивіденди. А також, якщо при цьому АБ отримує дохід з Центру БВПД за контрактом. Романе, буду дуже вдячний за коментар!

    Відповіcти
    • Роман Ганенко пише:

      Оподаткування доходу АБ залежить від обраної систми оподаткування. Якщо бюро є платником єдиного податку за ставкою 5%, то за підсумками заітного кварталу із усієї суми отриманого гонорару ви маєте сплатити єдиний податок у вказаному розмірі. Щодо гонорару від центру БВПД, то тут залежить від того, з ким укладено договір. Якщо стороною договору є АБ, то порядок оподаткування такий же, як і для інших доходів бюро -5%. Якщо ж догвір укладено з адвокатом, то тут порядок оподаткування буде як для самозайнятих осіб – 15 або 17% ПДФО та 34,7% ЄСВ.

      Відповіcти
  6. Альона пише:

    Заяву про застосування спрощеної системи оподаткування можна подавати під час державної реєестраці державному реєстратору – економія часу)

    Відповіcти
  7. Сергій пише:

    Романе напишіть, будь ласка, чи потрібно зніматися з обліку як самозайнята особа після реєстрації адвокатського бюро? Як бути у такому випадку?

    Відповіcти
    • Роман Ганенко пише:

      Зніматися з обліку потрібно, оскільки в такому випадку ви не звільняєтесь від обов’язку подавати звітність до податкової про отримані доходи як самозайнята особа (навіть якщо таких ходів ви не матимете, а увесь гонорар буде оприбуткований через бюро). В той же час раніше існувала технічна проблема, через яку податкова не мала можливості зняти з обліку самозайнятих осіб (процедура зняття з обліку була прописана лише для ФОПів). Зараз було внесено зміни до порядку обліку платників податків органами Міндходів, спробуйте пошукати відповідну інформацію в мережі. В будь-якому випадку слід подати заяву до відповідної ДПІ (навіть в довільній формі), в якій просити зняти вас з обліку у зв’язку з перебуванням у трудових відносинах з АБ/АО.

      Відповіcти
  8. Євгеній пише:

    Доброго дня. Напишіть, будь ласка, які документи потрібно подавати для зміни назви адвокатського бюро?

    Відповіcти
    • Роман Ганенко пише:

      Доброго дня! Для реєстрації зміни найменування АБ (як і будь-якої юридичної особи) реєстратору слід подати заповнену реєстраційну картку форми №3, два примірники статуту бюро в новій редакції, оригінал статуту попередньої редакції, рішення засновника про зміну найменування, а також квитанцію про сплату 51 грн. реєстраційного збору.

      Відповіcти
  9. Олег пише:

    Роман! Если я с целью оптимизации нологооблажения зарегистрирую АБ, будучи в данный момент частным адвокатом и конечно снимусь с учета самозанятости, как мне гонорары АБ полученные на текущий счет в банке или в кассу АБ относить на девиденты?

    Відповіcти
    • Роман Ганенко пише:

      За правилами бух.обліку на виплату дивідендів може спрямовуватись нерозподілений прибуток (увесь або його частина). Щоб не заглиблюватись в деталі, то вам слід скласти баланс за результатами діяльності бюро (можна навіть за місяць), і якщо за даними бухобліку ви маєте прибуток – можете цю суму спрямовувати на виплату дивідендів.

      Відповіcти
  10. Олег пише:

    Роман! Не будет ли неким нарушением давать адвокатские услуги лично адвокатом (выступать в суде, давать консультации, защищать в криминальном процесе, участие в необходимых процедурах) ведя свою деятельность через АБ единолично и управлять им в качестве основателя получая девиденты?

    Відповіcти
    • Роман Ганенко пише:

      Доброго дня. Жодного порушення тут не буде. Я також є засновником бюро, з клієнтами договори укладаю від імені адвокатського бюро “Романа Ганенка”, одноособово керую діяльністю бюро. Єдиний нюанс – гонорар має йти не в руки адвоката, а на рахунок бюро: або через касу бюро (з подальшим внесенням готівки на розрахунковий рахунок) або даєте клієнту квитанцію з реквізитами бюро, а він вже сам йде до банку та оплачує квитанцію.

      Відповіcти
  11. Олена пише:

    Доброго дня! Напишіть будьласка – який мінімальний розмір статутного капіталу адвокатського бюро та яким актом оцінки майнового вкладу користуватись?

    Відповіcти
    • Роман Ганенко пише:

      Доброго дня.
      Для АБ/АО мінімальний розмір статутного капіталу не визначено, тому можемо його визначати на власний розсуд. Щодо оцінки вкладу (як так розумію, що питання стосувалось формування статутного капіталу майном), то майновий внесок на формування статутного капіталу може бути оцінений згідно акту оцінки, який підписується засновником Бюро та уповноваженою особою, яка діє від імені бюро. В моєму випадку це була особа, яка діяла від імені бюро за довіреністю. Схема оформлення формування статутного капіталу майном: рішення засновника + акт приймання передачі та оцінки майна (я робив одним актом) + відображення відповідних записів у бухобліку.

      Відповіcти
  12. Олег пише:

    Здравствуйте Роман, с начала 2015 года, говорят учредителю не выгодно получать дивиденты, процент якобы большой, аж 20. Как лучше вывести день, для получения дохода “засновнику”.

    Відповіcти
  13. Анастасія пише:

    Дякую! Дуже змістовна стаття. Залишилось одне питання. Підкажіть будь ласка, чи є якісь обмеження щодо використання коштів з банківського рахунку адвокатського бюро? Як приклад. Адвокат здійснює управління бюро як засновник без оформлення трудового договору і прибуток отримує у формі дивідендів. Бюро за надані послуги за договором про наданя юр.послуг перераховано гонорар на банківський рахунок. Засновник може в будь-який момент зняти ці гроші без звітності на які саме цілі ці кошти використані, і потім за звітний період просто сплачує єдиний внесок?

    Відповіcти
    • Роман Ганенко пише:

      Адвокатське бюро – це юридична особа, яка є самостійним суб’єктом правовідносин. Кошти, які отримало бюро, – це власність бюро. Якщо адвокат зніме кошти з рахунку (чи то через чек в касі банку, чи то з корпоративної картки), то для нього це вже буде рахуватись як дохід. При цьому такий дохід буде оподатковуватись за правилами заробітної плати: від суми отриманого доходу має бути отримано 18% + додатково (понад отриману адвокатом суму) бюро має сплатити 22% ЄСВ. Якщо цього не зробити, то відповідні суми будуть нараховані бюро в якості податкових зобов’язань + штрафні санкції. Тому просто забрати кошти з рахунку бюро без негативних наслідків не вийде. Варіанти: зарплата або дивіденди.

      Відповіcти
  14. Романе, дуже вдячна за зразок статуту. На відміну від сайту “рідної” асоціації адвокатів, де його виклали без можливості форматування. Гарних Вам клієнтів!

    Відповіcти
  15. Едгар пише:

    Доброго дня. Наскільки я розумію, ЮО має право використовувати готівку у своїй діяльності (наскільки пам’ятаю в межах 10000 грн./місяць). А “спрощенці” на 3 групі оподаткування не ведуть облік видатків. Тому виникає питання, як підтверджувати (чи спрстовувати) що зняті кошти з корпоративної картики не є доходом фіз.особи засновника? И взагалі чи можливо відстежити це, оскільки в звітах це не відображається?
    Зазделегідь вдячний!

    Відповіcти
    • Роман Ганенко пише:

      Доброго дня. Раджу взагалі не зв’язуватись з готівкою ). Якщо є потреба використати кошти на корпоративній картці – розраховуйтесь через термінал (на касі чи в пункті самоосблуговування) або через Інтернет платежі. В такому разі операція буде вважатися безготівковою і ви не будете витрачати час на авансові звіти + не потрібно відображати повернення коштів через касову книгу. У випадку, якщо готівку все ж зняли і витратили, то потрібно заповнювати авансовий звіт + підкладати копії фіскальних чеків, щоб підтвердити зразок між витратами і госп.діяльністю бюро. Хоча облік витрат ви можете і не вести (згідно вимог податкового законодавства), однак для дотримання касової дисципліни ви маєте зберігати документи, що стосуються використання зняти з корпоративної картки коштів. Відстежити операції по картковому рахунку податківці можуть під час перевірки, коли попросять надати виписку з банківських рахунків.

      Відповіcти
    • Роман Ганенко пише:

      Так. Якщо здійснюються розрахунки готівкою, то потрібен РРО + касова книга. Якщо розрахунки виключно у безготівковому рахінку – РРО не потрібен.

      Відповіcти
  16. Оксана пише:

    Добрий день! підскажіть як адвокату працевлаштуватись до адвокатського бюро, засновником та єдиним учасником якого він являється?. Я так розумію, що йому необхідно прийняти рішення про те, що він приступає до виконання обов’язків адвоката АБ та наказ від його імені як керуючого АБ. Чи необхідно при цьому укладення трудового договору між ним як адвокатом та АБ? які записи необхідно робити у його трудовій книжці та хто ці записи має робити?
    Крім цього, чи необхідно повідомляти податковий орган за місцем реєстрації АБ про прийняття на роботу такого адвоката? Відповідно до постанови № 413 від 17.06.2015 дфс повідомляється у випадку укладення трудового договору…
    наперед дякую за допомогу молодому АБ!

    Відповіcти
    • Роман Ганенко пише:

      Доброго дня.
      В своєму бюро я написав заяву на ім’я керуючого бюро з проханням прийняти на роботу на посаду адвоката + видав від імені керуючого бюро наказ про прийняття на роботу. Також обов’язково слід повідомити ДФС про укладення трудового договору, але таке повідомлення надсилається до фактичного допуску працівника до виконання трудових обов’язків. Тому, наприклад, в наказі ви пишете, “Призначити на посду адвоката з 16.01.2017р.”, щоб мати час повідомити податкову. Укладати окремий письмовий трудовий договір не вимагається. Записи в трудовій книжці має робити керівник, тобто керуючий бюро.

      Відповіcти
  17. Костя пише:

    Добрий вечір Романе! Якщо можете, вишліть будь-ласка зразок рішення засновника про створення адвокатського бюро, мій емейл kosty_us@mail.ru. Буду Вам дуже вдячний. Костянтин.

    Відповіcти
  18. Maryna пише:

    Пане Роман, піжкажіть будь ласка чи обов’язково адвокатському бюро мати статутний капітал. Які плюси і мінуси його наявності чи відсутності. Заздалегідь вдячна!

    Відповіcти
    • Роман Ганенко пише:

      Доброго дня.
      Наявність статутного капіталу є однією з передумов виплати дивідендів в майбутньому. Окрім того, якщо вам потрібно внести на рахунок бюро кошти від свого для придбання основних засобів (офісна техніка, меблі тощо), це зручно робити через поповнення статутного капіталу. Такі доходи бюро не оподатковуються. Таким же чином (в якості внеску до статутного капіталу) можна ставити на баланс бюро вже наявне у вас майно: офісна техніка, меблі тощо.
      В іншому разі можете задекларувати статутний капітал в розмірі 100 грн. і сплатіть його готівкою на розрахунковий рахунок бюро.

      Відповіcти
      • Maryna пише:

        Романе, дуже вдячна за відповідь! На скільки я розумію, що всі Адвокатські бюро реєструються зі статутним капіталом. Але в теорії можливо не мати статутний капітал? Нас збив з пантелику реєстратор який сказав, що статутного капіталу не повинно бути і у звязку з цим реорганізація з ТОВ в АБ буде надто довгою і складною (ми спочатку хотіли зробити реорганізацію).

        Відповіcти
        • Роман Ганенко пише:

          Можете створювати без статутного капіталу. Як в статуті напишете, так і буде

          Відповіcти
          • Maryna пише:

            Романе, вдячна вам за відповідь!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*